Początek bulli: Biskup Innocenty sługa
sług Bożych, zasyła pozdrowienie i błogosławieństwo apostolskie umiłowanym w
Chrystusie córkom, opatce Klarze i innym siostrom klasztoru św. Damiana w Asyżu.
Stolica Apostolska przychyla się zwykle do pobożnych pragnień proszących i udziela
łaskawego poparcia ich słusznym prośbom. Zwróciłyście się do nas z pokorną
prośbą, abyśmy wzmocnili naszą powagą apostolską waszą regułę, według której
macie żyć wspólnie w duchowej jedności, zachowując ślub najwyższego ubóstwa.
Regułę tę daną wam przez świętego Franciszka i przez was dobrowolnie przyjętą,
nasz czcigodny brat, biskup Ostii i Velletry, uznał za godną zatwierdzenia, jak o
tym mówi jasno list tegoż biskupa.
Przychylając się więc do waszych pełnych szacunku próśb, aprobujemy decyzją tegoż
biskupa, potwierdzamy powagą apostolską i mocą niniejszego pisma obwarowujemy. Treść
tego listu przytaczamy tu dosłownie, brzmi on tak:
"Rainald, z miłosierdzia Bożego biskup Ostii i Velletry, najdroższej w Chrystusie
matce i córce, Pani Klarze, opatce klasztoru św. Damiana w Asyżu, i jej siostrom, tak
obecnym jak przyszłym, zasyła pozdrowienie i ojcowskie błogosławieństwo.
Umiłowane córki w Chrystusie, wzgardziłyście przepychem i przyjemnościami świata i
wstępując w ślady samego Chrystusa i Jego najświętszej Matki wybrałyście życie
w klauzurze i w ubóstwie, aby wolnym sercem służyć najwyższemu Panu. Dlatego my,
polecając Panu wasze święte postanowienia, pragniemy udzielić waszym świętym
pragnieniom łaskawego poparcia z całą ojcowską życzliwością.
Przychylając się do waszych pobożnych próśb, sposób życia w świętej jedności
i najwyższym ubóstwie, który podał wam święty wasz Ojciec Franciszek, powagą
Ojca świętego i własną wam wszystkim w tym klasztorze przebywającym i tym, które po
was przyjdą, niniejszym pismem zatwierdzamy na zawsze.
Oto tekst reguły:
[Rozdział 1]
W Imię Pańskie zaczyna się reguła życia sióstr ubogich
1Oto jest reguła życia zakonu sióstr ubogich,
założonego przez świętego Franciszka: 2zachowywać świętą Ewangelię
Pana naszego Jezusa Chrystusa, żyjąc w posłuszeństwie, bez własności i w czystości.
3Klara, niegodna służebnica Chrystusa i roślinka świętego Ojca Franciszka,
przyrzeka posłuszeństwo i szacunek papieżowi Innocentemu i jego prawnym następcom, jak
również Kościołowi Rzymskiemu. 4I jak na początku swego nawrócenia wraz
ze swymi siostrami przyrzekła posłuszeństwo świętemu Franciszkowi, tak też obiecuje
zachowywać je nieskazitelnie wobec jego następców. 5Również inne siostry
są zawsze zobowiązane do posłuszeństwa następcom świętego Franciszka, Siostrze
Klarze i innym opatkom prawnie po niej wybranym.
[Rozdział 2]
Kandydatki i sposób ich przyjmowania
1Jeśli jaka osoba za Bożym natchnieniem
przyjdzie do nas, chcąc przyjąć nasze życie, opatka jest zobowiązana zapytać
wszystkie swoje siostry o zgodę; 2jeśli większość sióstr się zgodzi,
może ją przyjąć, po uzyskaniu pozwolenia kardynała protektora. 3Przed
przyjęciem niech ją sama wybada lub komu innemu każe wybadać z zakresu wiary
katolickiej i sakramentów Kościoła.
4Jeśli kandydatka wierzy w to wszystko i chce wiernie wyznawać i zachowywać
wytrwale aż do śmierci; 5jeśli męża nie ma albo - jeśliby miała - ten
wstąpił już do zakonu z upoważnienia biskupa diecezjalnego i złożył ślub
czystości; 6jeśli także podeszły wiek lub słaby stan zdrowia albo tępota
umysłu nie przeszkadza jej w zachowaniu naszego życia, 7wtedy należy jej
wyłożyć starannie zasady naszego życia.
8Jeśli kandydatka się nadaje, trzeba jej powiedzieć słowa świętej
Ewangelii, aby poszła i sprzedała wszystko co ma, i starała się rozdać to ubogim
(por. Mt 19, 21). 9Jeśli nie może tego uczynić wystarczy jej dobra wola.
10Ani opatka, ani inne siostry nie powinny się zajmować dobrami doczesnymi
kandydatki, tak, żeby mogła ona swobodnie nimi rozporządzać zgodnie z natchnieniem,
jakie otrzyma od Pana. 11Gdyby jednak prosiła o radę, należy ją posłać do
jakiś osób roztropnych i bojących się Boga (por. Dz 13, 16), aby za ich poradą
rozdała swe dobra ubogim. 12Potem, po obcięciu włosów i zdjęciu ubrania
świeckiego, opatka da jej trzy tuniki i płaszcz. 13Od tej pory nie wolno jej
wychodzić z klasztoru bez pożytecznego, rozumnego, wyraźnego i wiarygodnego
powodu. 14Po roku próby niech będzie dopuszczona do posłuszeństwa,
przyrzekając zachowywać na zawsze życie i regułę naszego ubóstwa.
15W czasie próby żadna nie powinna otrzymać welonu. 16Siostrymogą
nosić fartuchy dla schludności i ułatwienia w pracy i w posługiwaniu. 17Opatka
niech roztropnie zaopatruje je w odzież według osobistych potrzeb, miejsca, pory
roku i klimatu, jak tego konieczność będzie wymagała.
18Młodym dziewczętom, które zostały przyjęte do klasztoru przed
osiągnięciem przepisanego wieku, należy obciąć włosy 19i po zdjęciu
ubrania świeckiego nałożyć suknię podobną do zakonnej, według uznania opatki. 20Po
dojściu zaś do odpowiedniego wieku, niech otrzymają tunikę jak inne i złożą
profesję.
21Dla nich i dla innych nowicjuszek opatka starannie wybierze mistrzynię,
spośród roztropniejszych sióstr całego klasztoru, 22aby je pilnie uczyła
świętości życia i dobrych obyczajów zgodnie z naszą profesją.
23Ten sam sposób należy zachować przy badaniu i przyjmowaniu sióstr
usługujących poza klasztorem; siostry te mogą jednak nosić obuwie.
24Żadna kobieta nie może mieszkać z nami w klasztorze, jeśli przedtem nie
została przyjęta w sposób zgodny z naszą profesją.
25Przez miłość Najświętszego i Najmilszego Dzieciątka, owiniętego w
bardzo biedne pieluszki i złożonego w żłóbku (por. Łk 2, 7. 12), oraz przez
miłość Jego Najświętszej Matki, upominam, proszę i zachęcam moje siostry, aby
zawsze nosiły ubogie odzienie.
[Rozdział 3]
Oficjum Boskie, post, spowiedź i Komunia św.
1Siostry umiejące czytać niech odmawiają
Boskie oficjum według zwyczaju braci mniejszych, ale nie śpiewając; dlatego mogą mieć
brewiarze. 2A gdyby które z nich, dla słusznego powodu, nie mogły niekiedy
odmówić godzin, mogą jak inne siostry, odmówić Ojcze nasz (Mt 6, 9-13). 3Te
zaś, które nie umieją czytać, niech odmawiają za jutrznię dwadzieścia cztery Ojcze
nasz, za laudesy pięć, 4za prymę zaś, tercję, sekstę i nonę, za każdą
z tych godzin po siedem; za nieszpory dwanaście; za kompletę siedem. 5Za
zmarłych niech mówią na nieszpory siedem Ojcze nasz i po każdym Ojcze nas - Wieczny
odpoczynek (por. Ezd 2, 34-35), na jutrznię dwanaście, 6podczas gdy siostry
umiejące czytać mają obowiązek odmówić oficjum za zmarłych. 7Gdy zaś
umrze siostra z naszego klasztoru, odmówią pięćdziesiąt Ojcze nasz.
8Siostry powinny pościć zawsze. 9Jednak w święto Bożego
Narodzenia, w jakikolwiek dzień ono przypadnie, mogą się posilić dwa razy. 10Siostry
bardzo młode i słabe oraz pracujące poza klasztorem może opatka według swego uznania
od postu miłosiernie zwolnić. 11W razie oczywistej konieczności siostry nie
są obowiązane do postu cielesnego.
12Przynajmniej dwanaście razy w roku powinny siostry się spowiadać za
pozwoleniem opatki. 13I niech nie mówią wtedy rzeczy, nie należących do
spowiedzi i zbawienia duszy. 14Siedem razy niech siostry przyjmują Komunię
św., mianowicie: w Boże Narodzenie, w Wielki Czwartek, w Wielkanoc, w Zielone
Świątki, we Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny, w uroczystość świętego
Franciszka i Wszystkich Świętych. 15Wolno kapelanowi odprawić Mszę św. w
klauzurze dla udzielenia Komunii św. siostrom zdrowym lub chorym.
[Rozdział 4]
Wybór i urząd opatki, kapituła, siostry piastujące obowiązki i radne
1Przy wyborze opatki siostry są zobowiązane
zachowywać kanoniczny sposób wyboru. 2Niech się postarają zawczasu, aby
był obecny minister generalny lub prowincjalny zakonu braci mniejszych, 3który
słowem Bożym zachęci je do przeprowadzenia wyboru w całkowitej zgodzie i ku
ogólnemu pożytkowi. 4Tylko profeska może być wybrana. 5Gdyby
zaś została wybrana lub w jakiś sposób ustanowiona nieprofeska, nie należy jej
słuchać, aż złoży profesję, zobowiązując się do zachowania reguły naszego
ubóstwa. 6Po śmierci opatki mają nastąpić wybory nowej opatki.
7Gdyby kiedyś ogół sióstr uznał, że opatka nie nadaje się do posługi i
wspólnego pożytku wszystkich, 8niech siostry w sposób wyżej wymieniony
wybiorą sobie jak najprędzej inną na opatkę i matkę.
9Wybrana niech rozważa, jaki ciężar wzięła na siebie i komu ma zdać
rachunek (por. Mt 12, 36; Hbr 13, 17) za powierzone sobie owieczki. 10Niech
się stara innym przewodniczyć bardziej cnotami i świętymi obyczajami niż urzędem,
aby siostry pociągnięte jej przykładem słuchały raczej z miłości niż z bojaźni.
11Niech się wystrzega osobistych przywiązań, aby kochając bardziej
niektóre nie gorszyła całości. 12Niech pociesza smutne. Niech będzie
również ostatnią ucieczką dla strapionych (por. Ps 32, 7), bo jeśli one nie znajdą u
niej skutecznego lekarstwa, może je ogarnąć rozpacz.
13Niech we wszystkim zachowuje życie wspólne, a zwłaszcza w kościele, w
sypialni, w refektarzu, infirmerii i w odzieży; 14tak samo powinna to
zachowywać wikaria.
15Przynajmniej raz w tygodniu powinna opatka zwoływać siostry na kapitułę, 16aby
i sama, i one wyznały pokornie swoje wspólne i publiczne wykroczenia i zaniedbania,
17a także by razem omówić sprawy dotyczące pożytku i dobra klasztoru.
18Często bowiem Pan mniejszemu objawia to, co jest lepsze.
19Nie wolno zaciągać poważnego długu bez wspólnej zgody sióstr i bez
wyraźnej konieczności; należy to robić za pośrednictwem prokuratora. 20Niech
opatka ze swymi siostrami nie przyjmuje żadnego depozytu do klasztoru, 21z
tego bowiem powodu powstają często kłopoty i zgorszenia.
22Dla zachowania jedności, wzajemnej miłości i pokoju wszystkie siostry na
ważniejsze obowiązki klasztoru powinny być wybierane za wspólną zgodą wszystkich
sióstr. 23W taki sam sposób trzeba również wybrać przynajmniej osiem
sióstr radnych, opatka zawsze powinna się ich radzić w sprawach, których wymaga
sposób naszego życia. 24Siostry także mogą a nawet powinny, jeśli to
uznają za pożyteczne i stosowne, odsunąć pełniące obowiązki i radne, i na ich
miejsce wybrać inne.
[Rozdział 5]
Milczenie, rozmównica i krata
1Siostry niech zachowują milczenie od komplety
do tercji; przepis ten nie obowiązuje sióstr posługujących poza klasztorem. 2Niech
milczą zawsze w kościele, w sypialni i w refektarzu w czasie posiłku. 3W
infirmerii wolno roztropnie rozmawiać, jeśli to służy wytchnieniu i posłudze chorych.
4Zawsze i wszędzie mogą się siostry porozumieć w rzeczach koniecznych
krótko i głosem przyciszonym.
5Nie wolno siostrom rozmawiać w rozmównicy lub przy kracie bez pozwolenia
opatki lub jej wikarii. 6Te, które mają pozwolenie, mogą jednak rozmawiać w
obecności dwóch sióstr. 7Do kraty zaś mogą się zbliżyć tylko w
obecności co najmniej trzech sióstr wyznaczonych przez opatkę lub jej wikarię,
spośród owych ośmiu sióstr wybranych przez wszystkie siostry na radne opatki. 8Przepis
powyższy obowiązuje również opatkę i jej wikarię. 9Rozmowy przy kracie
niech się odbywają jak najrzadziej, przy bramie nigdy.
10Krata powinna mieć od strony wewnętrznej zasłonę, którą można
odsunąć tylko wtedy, gdy jest głoszone słowo Boże, lub gdy jakaś siostra ma z kimś
rozmawiać. 11Powinna mieć również drzwi drewniane dokładnie zabezpieczone
dwoma różnymi zamkami żelaznymi. 12Drzwi należy zamykać na oba klucze
zwłaszcza na noc; jeden klucz niech ma opatka, a drugi zakrystianka; 13drzwi
niech będą zawsze zamknięte, chyba że się słucha Boskiego oficjum lub zachodzą
przyczyny wyżej wymienione.
14Żadna siostra nigdy nie może z nikim rozmawiać przy kracie przed wschodem
słońca i po zachodzie. 15Zasłony zaś w rozmównicy nie należy
zdejmować, niech ona zawsze tam wisi. 16W okresie czterdziestodniowego
postu św. Marcina i w okresie Wielkiego Postu żadna siostra niech nie rozmawia w
rozmównicy, 17chyba że z racji spowiedzi lub z innej oczywistej
konieczności; sąd o tym pozostawia się roztropności opatki lub jej wikarii.
[Rozdział 6]
Obietnice świętego Franciszka; wyrzeczenie się posiadania
1Gdy najwyższy Ojciec niebieski raczył
oświecić moje serce swoją łaską, abym czyniła pokutę za przykładem i według nauki
świętego naszego Ojca Franciszka, niedługo po jego nawróceniu przyrzekłam mu wraz z
moimi siostrami dobrowolne posłuszeństwo.
2Święty zaś Ojciec, widząc, że nie obawiałyśmy się ani ubóstwa, ani
pracy, ani trudów, ani poniżenia, ani pogardy świata, że uważałyśmy je raczej za
rozkosz, powodowany miłością napisał nam taką regułę życia:
3"Ponieważ z natchnienia Bożego zostałyście córkami
i służebnicami najwyższego i największego Króla, Ojca niebieskiego
i zaślubiłyście się Duchowi Świętemu, wybierając życie według doskonałości
Ewangelii świętej, 4pragnę i przyrzekam osobiście - i przez moich
braci - otoczyć was, tak jak ich, serdeczną troską i szczególnym staraniem".
5Dopóki sam żył, wypełniał sumiennie tę obietnicę i chciał, aby bracia
ją wypełniali.
6Abyśmy zaś nigdy nie odstąpiły od przyjętego ubóstwa, ani my, ani
siostry, które po nas przyjdą, jeszcze raz, na krótko przed śmiercią, napisał nam
ostatnią swoją wolę tymi słowami: 7"Ja, maluczki brat Franciszek,
pragnę naśladować życie i ubóstwo Najwyższego Pana naszego Jezusa Chrystusa i Jego
Najświętszej Matki, i wytrwać w nim aż do końca (por. Mt 10, 22). 8I
proszę was, moje panie, i radzę wam, abyście zawsze trwały w tym najświętszym życiu
i ubóstwie. 9I strzeżcie się bardzo, abyście nigdy żadnym sposobem nie
odstąpiły od niego pod wpływem czyjejś nauki lub rady".
10I tak jak ja z moimi siostrami starałam się przestrzegać świętego
ubóstwa, przyobiecanego Panu Bogu i świętemu Franciszkowi, 11tak również
opatki, które po mnie obejmą urząd i wszystkie siostry są zobowiązane
nienaruszenie je zachowywać aż do końca, mianowicie: 12ani osobiście, ani
za pośrednictwem innej osoby nie przyjmować i nie mieć posiadłości lub własności, 13ani
czegokolwiek, co można by rozumnie nazwać własnością, 14chyba tylko tyle
ziemi, ile wymaga stosowne życie w odosobnieniu klasztornym; 15ziemia ta ma
być uprawiana tylko jako ogród, na potrzeby sióstr.
[Rozdział 7]
Praca
1Siostry, którym Pan dał łaskę, że mogą
pracować, niech po tercji sumiennie i pobożnie oddają się pracy uczciwej i
pożytecznej dla wspólnoty, 2tak, aby oddaliwszy lenistwo, jako nieprzyjaciela
duszy, nie gasiły w sobie ducha (por. 1 Tes 5, 19) świętej modlitwy
i pobożności, któremu powinny służyć wszystkie sprawy doczesne.
3Opatka lub jej zastępczyni powinna na kapitule, wobec wszystkich wyznaczyć
pracę ręczną. 4Tak samo należy postąpić, jeśli jacyś dobrodzieje
przyślą ofiarę na potrzeby sióstr, aby się wspólnie za nich modliły. 5Wszystkie
otrzymane dary niech opatka lub jej wikaria za radą sióstr radnych obraca na pożytek
wspólnoty.
[Rozdział 8]
Siostry nie powinny niczego nabywać na własność; zbieranie jałmużny; siostry chore
1Siostry niech niczego nie nabywają na
własność: ani domu, ani ziemi, ani żadnej rzeczy, 2lecz jako
pielgrzymujące i obce (por 1 P 2, 11) na tym świecie, służąc Panu w ubóstwie i
pokorze, niech z ufnością posyłają po jałmużnę. 3I nie powinny się tego
wstydzić, bo Pan dla nas stał się ubogim na tym świecie. 4W tym jest
dostojeństwo najwyższego ubóstwa (por. 2 Kor 8, 2), że ono ustanowiło nas, moje
najdroższe siostry, dziedziczkami i królowymi królestwa niebieskiego, uczyniło ubogimi
w rzeczy doczesne, a uszlachetniło cnotami. 5Ono niech będzie waszym
udziałem i prowadzi do ziemi żyjących (por. Ps 142, 6). 6Do niego,
najdroższe siostry, całkowicie przylgnijcie i dla Imienia Pana naszego Jezusa Chrystusa
i Jego Najświętszej Matki nie chciejcie nigdy niczego innego na ziemi posiadać.
7Bez pozwolenia opatki nie wolno żadnej siostrze wysyłać listów i niczego
przyjmować lub wydawać z klasztoru. 8I tylko to wolno posiadać, co da lub na
co zezwoli opatka. 9Jeśli zaś siostrze przyślą coś rodzice lub inni
ludzie, niech opatka każe jej to dać. 10Siostra zaś może tej rzeczy
używać, jeśli jej potrzebuje, w przeciwnym razie niech z miłością da to
potrzebującej. 11A jeśli jej przyślą pieniądze, niech opatka za radą
sióstr radnych zaopatrzy ją w rzeczy potrzebne.
12Co się tyczy sióstr chorych, opatka powinna troskliwie się dopytywać sama
i przez inne siostry o rady, potrawy i inne potrzebne rzeczy, których wymaga choroba, 13i
wedle miejscowych możliwości starać się tym potrzebom z miłością i miłosierdziem
zaradzić. 14Wszystkie bowiem siostry są zobowiązane tak troszczyć się o
chore i służyć im, jakby chciały, aby im samym w chorobie służono (por. Mt 7, 12). 15Niech
jedna drugiej z zaufaniem wyjawia swoje potrzeby. 16Bo jeśli matka kocha i
pielęgnuje swą córkę cielesną, to o ileż bardziej powinna siostra kochać i
pielęgnować swą siostrę duchową!
17Chore niech spoczywają na siennikach wypchanych słomą, a pod głową mają
poduszki z pierza, 18te zaś, które potrzebują wełnianych pończoch i
materaców, mogą ich używać. 19Siostry chore, gdy je odwiedzają
przychodzące do klasztoru, mogą z nimi same zamieniać kilka dobrych słów; 20inne
zaś siostry, nawet mające pozwolenie, niech się nie ważą rozmawiać z osobami
wchodzącymi do klasztoru, chyba w obecności dwóch sióstr radnych, wyznaczonych przez
opatkę lub jej wikarię. 21Przepis ten obowiązuje również opatkę i jej
wikarię.
[Rozdział 9]
Pokuty nakładane siostrom grzeszącym; siostry posługujące poza klasztorem
1Jeśli jakaś siostra za podszeptem
nieprzyjaciela duszy zgrzeszy śmiertelnie przeciw naszej profesji, niech opatka lub inne
siostry napomną ją dwa lub trzy razy; 2jeśli się nie poprawi, niech przez
tyle dni spożywa chleb i wodę w refektarzu przy wszystkich siostrach, ile dni trwać
będzie w uporze. 3Może nawet otrzymać większą karę, jeśli opatka uzna to
za stosowne. 4Dopóki siostra trwa w uporze, trzeba się za nią modlić, aby
Pan oświecił jej serce ku pokucie.
5Opatka jednak i siostry niech się wystrzegają gniewu i wzburzenia z powodu
czyjegoś grzechu, 6bo gniew i wzburzenie utrudniają miłość nam i innym.
7Gdyby się kiedyś, co nie daj Boże, zdarzyło, że jedna siostra da drugiej,
słowem lub gestem, okazję do wzburzenia lub zgorszenia, wtedy ta, 8która
była przyczyną wzburzenia, niech natychmiast, zanim ofiaruje Panu dar swej modlitwy
(por. Mt 5, 23), upadnie pokornie do nóg drugiej i prosi o przebaczenie; 9niech
ją również prosi, by wstawiła się za nią do Pana, aby jej przebaczył. 10Tamta
zaś pamiętając o słowach Pana: Jeśli nie przebaczycie z serca, to i Ojciec wasz
niebieski nie przebaczy wam (por. Mt 6, 15; 18, 35), 11niech wspaniałomyślnie
daruje siostrze całą wyrządzoną sobie krzywdę.
12Siostry posługujące poza klasztorem niech nie pozostają tam długo, jeśli
konieczność tego nie wymaga. 13Powinny chodzić skromnie i rozmawiać mało,
ku zbudowaniu wszystkich patrzących na nie. 14Niech się stanowczo
wystrzegają podejrzanych spotkań i narad z innymi. 15Niech nie będą matkami
chrzestnymi mężczyzn lub kobiet, aby nie dawać okazji do plotek i zamieszania. 16Niech
się nie ważą przynosić do klasztoru nowinek ze świata. 17Niech nie
wynoszą poza klasztor tego, co się u nas mówi lub dzieje, a z czego mogłoby powstać
jakieś zgorszenie. 18A jeśli która siostra w swojej prostocie przekroczy te
dwa zakazy, roztropności opatki zostawia się nałożenie pokuty według miłosierdzia. 19Gdyby
to jednak działo się wskutek złego nałogu, niech opatka poradzi się sióstr radnych i
nałoży jej pokutę odpowiednią do winy.
[Rozdział 10]
Upominanie i poprawianie sióstr
1Opatka niech upomina i odwiedza swoje siostry
oraz pokornie i z miłością nakłania je do poprawy, nie wydając im poleceń
przeciwnych ich duszy i naszej profesji. 2Podwładne zaś siostry niech
pamiętają, że dla Boga wyrzekły się własnej woli. 3Dlatego mają ścisły
obowiązek słuchać swoich opatek we wszystkim, co Panu przyrzekły zachowywać i co nie
sprzeciwia się ich duszy i naszej profesji. 4Opatka zaś niech im okazuje tyle
dobroci, by mogły z nią rozmawiać i obchodzić się jak panie ze swoją służebnicą. 5Bo
tak powinno być, aby opatka była służebnicą wszystkich sióstr.
6Napominam i zachęcam w Panu Jezusie Chrystusie, aby siostry wystrzegały się
wszelkiej pychy, próżnej chwały, zazdrości, chciwości (por. Łk 12, 15), troski
i zapobiegliwości tego świata (por. Mt 13, 22; Łk 21, 34), obmowy, szemrania,
niezgody i podziału. 7Niech dbają o wzajemne zachowanie miłości i
jedności, która jest więzią doskonałości (Kol 3, 14).
8Siostry nie posiadające wykształcenia niech się o nie nie starają, 9lecz
niech pamiętają, że nade wszystko powinny pragnąć mieć Ducha Pańskiego wraz z Jego
uświęcającym działaniem, 10modlić się zawsze do Niego czystym sercem i
mieć pokorę, cierpliwość w utrapieniach i chorobie 11oraz kochać tych,
którzy nas prześladują, ganią i obwiniają, 12bo Pan mówi:
Błogosławieni, którzy cierpią prześladowanie dla sprawiedliwości, albowiem do nich
należy królestwo niebieskie (Mt 5, 10). 13Kto zaś wytrwa aż do końca, ten
będzie zbawiony (Mt 10, 22).
[Rozdział 11]
Przestrzeganie klauzury
1Furtianka powinna być osobą dojrzałą,
roztropną i w odpowiednim wieku; w dzień niech przebywa blisko furty w celi otwartej bez
drzwi. 2Należy jej wyznaczyć jakąś odpowiednią pomocnicę, aby mogła ją
w razie potrzeby we wszystkim zastąpić.
3Furta powinna być dokładnie zabezpieczona dwoma różnymi zamkami
żelaznymi, zasuwami i ryglami. 4Zwłaszcza na noc trzeba ją zamykać dwoma
kluczami, z których jeden ma furtianka a drugi opatka. 5Również w ciągu
dnia nie można zostawić furty bez dozoru i jednym kluczem należy ją dobrze
zamykać.
6Niech siostry pilnie się starają, aby furta nigdy nie stała otworem, chyba
gdy wymaga tego przyzwoitość i to jak najkrócej. 7W ogóle nie wolno jej
otwierać nikomu, kto chce wejść, jeśli nie ma pozwolenia od Ojca świętego lub od
naszego kardynała. 8Niech siostry nie wpuszczają do klasztoru nikogo przed
wschodem słońca, ani nikomu nie pozwalają wewnątrz pozostać po zachodzie, jeśli nie
wymaga tego oczywista, słuszna i nieunikniona przyczyna.
9Jeśli jakiś biskup dla udzielenia błogosławieństwa opatce lub konsekracji
jakiejś siostry na mniszkę, lub dla innego powodu otrzyma pozwolenie na odprawienie Mszy
św. wewnątrz klasztoru, niech się zadowoli jak najmniejszą liczbą towarzyszy i sług
o dobrej sławie. 10Jeśli zaś zajdzie konieczność wpuszczenia do klasztoru
pewnych ludzi dla wykonania jakiejś pracy, niech opatka postara się postawić przy
furcie odpowiednią osobę, 11która tylko określonym pracownikom, a nie innym
będzie otwierała. 12Wszystkie siostry niech bardzo uważają, aby wchodzący
wtedy ich nie widzieli.
[Rozdział 12]
Wizytator, kapelan, kardynał protektor
1Nasz wizytator ma być zawsze z zakonu braci
mniejszych, według woli i rozkazu naszego kardynała. 2Powinien być to
człowiek, którego nienaganne życie jest powszechnie znane. 3Jego
obowiązkiem będzie poprawić wykroczenia przeciw naszej profesji, jakich się
dopuszczają tak głowa jak i członki. 4Wolno mu w pomieszczeniu dostępnym
dla wszystkich, gdzie go inni mogą widzieć, rozmawiać z grupami sióstr czy z
poszczególnymi siostrami o sprawach dotyczących wizytacji, według jego własnego
uznania.
5Także o kapelana, z towarzyszem klerykiem, roztropnym i dobrej sławy, oraz
o dwóch braci niekleryków, świętego życia i uczciwości, 6dla pomocy
w naszym ubóstwie, którą zawsze miałyśmy od zakonu braci mniejszych, 7prosimy
jako o łaskę od tego zakonu, przez miłość Boga i świętego Franciszka.
8Kapelanowi nie wolno bez towarzysza wchodzić do klasztoru. 9Kiedy
zaś wchodzą, niech będą w miejscu otwartym, aby jeden mógł stale widzieć drugiego i
aby inni mogli ich widzieć. 10Wolno im wchodzić, by wyspowiadać chore,
które nie mogą przyjść do rozmównicy, by udzielić Komunii św., ostatniego
namaszczenia i modlić się przy konających.
11Na egzekwie zaś i uroczystą Mszę żałobną, dla wykopania lub otwarcia
czy zakrycia grobu może wejść wystarczająca liczba odpowiednich ludzi, według uznania
opatki.
12Ponadto siostry są ściśle zobowiązane mieć za kierownika, opiekuna i
stróża karności tego kardynała świętego Kościoła Rzymskiego, którego papież
wyznaczy braciom mniejszym, 13abyśmy zawsze poddane pod stopami tego
świętego Kościoła i ugruntowane w wierze katolickiej (por. Kol 1, 23) stale
zachowywały ubóstwo i pokorę Pana naszego Jezusa Chrystusa i Jego Najświętszej Matki
oraz świętą Ewangelię, jak to stanowczo przyrzekłyśmy. Amen.
Zakończenie bulli: Dan w Perugii, 16
września, w dziesiątym roku pontyfikatu Ojca świętego Innocentego IV.
Nikomu nie wolno naruszać tej karty naszej aprobaty lub zuchwale się jej sprzeciwiać.
Kto by się zaś na to odważył, niech pamięta, że popadnie w niełaskę Boga
Wszechmogącego i świętych Apostołów Piotra i Pawła.
Dan w Asyżu, 9 sierpnia, w jedenastym roku naszego pontyfikatu.